Archiwalna Strona 20 LAT MTBS - Dorota Siarska-Zacharewicz - Nieruchomości, działki, sprzedaż, imprezy Międzyzdroje

wstecz

strefa mieszkańca

strefa turysty

W tym roku mija 20 lat działalności Międzyzdrojskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Przedstawiamy Państwu rozmowę z Prezes Spółki MTBS Dorotą Siarską-Zacharewicz.

- Pani Prezes proszę powiedzieć kto zakładał MTBS?

- W oparciu o podjętą Uchwałę Rady Miejskiej nr 285/XXXIV/97 z dnia 1997 r. w sprawie utworzenia Spółki Międzyzdrojskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego w dniu 09.01.1998 ówczesny Zastępca Burmistrza Ryszard Jakimowicz oraz Członek Zarządu Miejskiego Halina Staszczyk dokonali utworzenia i podpisania aktu założycielskiego Spółki. Na mocy zawartej umowy na stanowisko pierwszego Prezesa Zarządu powołano Mariana Matysiaka, którego zadaniem było stworzenie struktury prawnej i organizacyjnej nowej firmy.

- Jak wyglądały początki działalności MTBS?

- Powołana do życia Spółka Prawa Handlowego działająca w oparciu o Kodeks Handlowy oraz na podstawie Ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego została zarejestrowana przez powołanego prezesa Mariana Matysiaka w Krajowym Rejestrze Sądowym w Sądzie Rejonowym w Szczecinie. Jej podstawowym zadaniem była, i jest do chwili obecnej, budowa oraz nabywanie obiektów mieszkalnych i usługowych, eksploatacja i wynajem lokali oraz sprawowanie zarządu nad różnego rodzaju budynkami w oparciu o zawarte umowy. W ramach zmian organizacyjnych w Spółce w 1999 r. na Prezesa Zarządu Spółki powołano Ewę Sulicką-Scholz, która, w ramach swoich pierwszych zadań, rozpoczęła inwestycję na terenie dawnego składu opału przy ul. Emilii Plater. Zadanie to współfinansowane było ze środków zaciągniętych z kredytu Banku Gospodarstwa Krajowego. Kolejna zmiana organizacyjna we władzach Spółki nastąpiła w roku 2001, w którym to na prezesa powołano Maura Pilarczyka, dotychczasowego kierownika Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Międzyzdrojach. Natomiast od 2009 r. do dnia dzisiejszego funkcja prezesa Spółki pełniona jest przeze mnie.

- Co udało się dokonać przez 20 lat działalności?

- Na przestrzeni 20-letniej działalności na terenie miasta Międzyzdroje Spółka wybudowała 10 obiektów, w których powstały łącznie 152 lokale mieszkalne. Lokale te w części stanowią zasób mieszkaniowy MTBS sp. z o.o., zasób mieszkaniowy mienia komunalnego Gminy Międzyzdroje oraz indywidualną własność osób fizycznych. Ponadto w części parterowej 3 budynków zlokalizowanych jest łącznie 29 lokali usługowych, prowadzących różnorodną działalność związaną z handlem i usługami dla mieszkańców naszego miasta. W ramach prowadzonej działalności i posiadanych uprawnień Spółka zarządza nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych, których ilość w chwili obecnej wynosi 73, oraz od 2002 r. do chwili obecnej, z przerwą w latach 2003-2006, w imieniu Gminy Międzyzdroje zarządza i nadzoruje eksploatację mieszkaniowego zasobu komunalnego.

- Jak wygląda struktura organizacyjna zarządzanej przez Panią spółki?

- Spółka zarządzana jest jednoosobowo przez Prezesa Zarządu, a w jej osobowy skład struktury organizacyjnej wchodzi 9 osób wykonujących swoje obowiązki w zakresie sfery finansowej i technicznej. Nasz personel to kadra, która zatrudniona jest od wielu lat i posiada już duże doświadczenie oraz wiedzę.

- Z jakimi trudnościami spotykacie się państwo w codziennej pracy?

- Podstawowy problem jaki jest związany z realizacją przez Spółkę nowych obiektów budowlanych to ograniczenia powierzchniowe Gminy Międzyzdroje. Brak dostępności działek budowlanych pozwalających na budowę budynków wielorodzinnych o parametrach zapewniających racjonalne koszty finansowania inwestycji, przy utrzymaniu dotychczasowego poziomu cen jest największą naszą bolączką. Ścisła i gęsta istniejąca zabudowa miasta oraz małe powierzchniowo działki nie pozwalają na budowę obiektów zapewniających opłacalność inwestycji. Ponadto często ukształtowanie samych nieruchomości wymaga poniesienia przez inwestora dużych nakładów finansowych na przygotowanie i zabezpieczenie inwestycji. Innym poważnym problemem przy zarządzaniu nieruchomościami jest występujący na rynku lokalnym niedobór wykonawstwa. Prowadzenie prac remontowych na rzecz Wspólnot oraz zarządzanego przez nas zasobu mieszkaniowego, zarówno w ramach remontów kompleksowych, jak i drobnych napraw, wymaga zapewnienia dużej ilości fachowców w różnorodnym zakresie branżowym. Niestety nasz rynek firm budowlano- instalacyjnych jest bardzo skromny i bardzo często stwarza nam poważne utrudnienia w szybkiej lub terminowej ich realizacji.

- Jakie są plany na przyszłość w dalszej działalności?

- Mamy nadzieję, że, przy owocnej współpracy z władzami miasta, w najbliższym czasie rozpoczniemy kolejne inwestycje w naszej Gminie, które w dalszym ciągu będą mogły zaspakajać rosnące potrzeby mieszkaniowe mieszkańców. W chwili obecnej prowadzone są przez nas procedury formalno- prawne dla dwóch nieruchomości, na których, po uzyskaniu od Gminy Międzyzdroje prawa do dysponowania przedmiotowymi terenami, planujemy wybudować budynki mieszkalne wielorodzinne. Ponadto dla kilku kolejnych nieruchomości przygotowywane są wstępne założenia i mamy nadzieję, że po przeprowadzonej analizie finansowej oraz uzyskaniu wytycznych zabudowy będziemy mogli podjąć działania związane z rozpoczęciem cyklu projektowego.

- Serdecznie dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Joanna Ścigała
Referat Promocji i Współpracy z Zagranicą

Archiwalna Strona