Archiwalna Strona Odpowiedź Burmistrza Międzyzdrojów udzielona na zadane pytanie dziennikarki Pani Bogny Skarul z dnia 13.11.2020r. - Nieruchomości, działki, sprzedaż, imprezy Międzyzdroje

wstecz

strefa mieszkańca

strefa turysty

20 lis 2020

Witam serdecznie,

W odpowiedzi na Pani email z dnia 13.11.2020 roku oraz artykuł, który ukazał się w Głosie Szczecińskim w dniu 15.11.2020 chciałbym poinformować o działaniach związanych z realizacją nowego centrum, które w rzeczywistości będzie  Międzyzdrojskim Centrum Kultury i Usług Administracyjnych, a które Pani w swoim artykule ogranicza do pojęcia „Ratusza” i wysuwa jednocześnie wiele nieprawdziwych i nieuzasadnionych wniosków.

Na początku pragnę wyjaśnić, że spółka „Nowe Centrum” sp. z o.o. została utworzona 28 stycznia 2011r. Właścicielem  spółki jest  Gmina Międzyzdroje.

Nowe Centrum powołane zostało w celu wybudowania na terenie o powierzchni ponad siedmiu hektarów nowego centrum miasta, sercem którego miał być budynek administracji publicznej, obejmujący  w swojej kubaturze  zarówno urząd  miejski, bibliotekę, ośrodek pomocy społecznej jak i siedziby spółek miejskich.  W pierwszej kolejności jednak spółka Nowe Centrum wybudowała na przedmiotowym terenie budynek przychodni zdrowia. Obecnie spółka jest w trakcie realizacji z inwestorem prywatnym infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i sieci dróg. Przed budynkiem administracji publicznej planowane jest wybudowanie placu miejskiego. Decyzję o utworzeniu spółki podjęła Rada Miejska już 9 lat temu na wniosek ówczesnego burmistrza Leszka Dorosza.

W listopadzie 2019r. doszło do połączenia Nowe Centrum sp. z o.o. z inną spółką gminną Promenada sp. zo.o. Obecnie połączone Nowe Centrum jest nadal w 100 procentach własnością Gminy Międzyzdroje.

Zaraz po objęciu urzędu Burmistrza Międzyzdrojów podjąłem działania związane ze zmniejszeniem powierzchni na potrzeby urzędu miejskiego  i pozyskaniem części powierzchni – szczególnie w parterze budynku -  na działalność komercyjną. W pierwotnym projekcie, nie było mowy o pomieszczeniach komercyjnych, które obniżą również koszty utrzymania Centrum.

Spółka  w najbliższym czasie ogłosi przetarg  nieograniczony na sprzedaż trzech lokali w tym budynku. Preferowane działalności przewidziane w planie zagospodarowania przestrzennego na tym terenie to usługi prawne, bankowe i rachunkowe.  

W ostatnim czasie rozpocząłem również rozmowy z Panem starostą i przedstawicielami administracji  państwowej o udostępnieniu części powierzchni dla innych podmiotów administracji publicznej w tym głównie celu, aby mieszkańcy Międzyzdrojów i potencjalni inwestorzy zewnętrzni mogli w jednym miejscu załatwić sprawy związane chociażby z procedurą budowlaną czy sprawami dotyczącymi ochrony środowiska i gospodarowania nieruchomościami. Dotychczasowy ich przebieg jest bardzo pozytywny i otwarty. Zobaczymy co nam się uda ostatecznie uzgodnić i wcielić w życie. Rozwój teleinformatyki, globalne bazy danych i dostęp zdalny dają w tym zakresie nowe możliwości. Budujemy  nowoczesne i sprawne Centrum Kultury i Usług Administracyjnych nie na rok czy dwa, ale nie zawaham się tego napisać - na co najmniej kilkadziesiąt lat. Warto zwrócić uwagę, że przy okazji  uporządkujemy również przestrzeń miejską i wyeliminujemy z niej kolejne szpecące budynki: biblioteki, ośrodek pomocy społecznej czy siedziby MTBS przy ulicy Cichej. Miasto będzie jeszcze piękniejsze i bardziej atrakcyjne, a dodatkowo wzmocnimy obrót nieruchomości w mieście  i spowodujemy uruchomienie nowych – mam nadzieję ciekawych inwestycji, które pozytywnie wpiszą się w krajobraz Międzyzdrojów. Jest oczywiste, że w tych niedoinwestowanych i nieremontowanych obiektach ponosimy w tej chwili wysokie koszty ich eksploatacji.

Reasumując – powstaje obecnie Centrum Kultury i Usług Administracyjnych, które służyć będzie nie tylko dla ponad 6 500 mieszkańców gminy Międzyzdroje (a nie tak jak Pani pisze 5300), ale również dla tysięcy turystów, którzy licznie odwiedzają naszą Gminę. Zarówno nowoczesna biblioteka miejska, rozmieszczona na ok. 600 m2 (czyli ok. 13% powierzchni), powierzchnie komercyjne- w tym planowana siedziba banku na powierzchni ok. 500 m2 (czyli ok. 11 % powierzchni) będą służyć w równym stopniu mieszkańcom Międzyzdrojów jak i wielu tysiącom turystów, w tym gościom z zagranicy, którzy coraz liczniej odwiedzają naszą Gminę. To wymaga również poprawy warunków pracy referatów w ramach urzędu miejskiego, straży miejskiej i urzędu stanu cywilnego.

Faktem jest, że coraz więcej nowych par małżeńskich (również spoza Międzyzdrojów) decyduje się na zawarcie związku małżeńskiego, korzystając z usług urzędu stanu cywilnego, którego oferta będzie jeszcze bardziej atrakcyjna z powodu umieszczenia Sali Ślubów na II piętrze, ze znakomitym widokiem ukazującym unikatowy urok Międzyzdrojów.

Obecna struktura podziału powierzchni w obiekcie daje Urzędowi Miejskiemu w Międzyzdrojach 1830 m2, co daje niespełna 41 % powierzchni całkowitej.

Na początku listopada br. spółka Nowe Centrum uzyskała kredyt na przeprowadzenie kolejnego ostatniego już etapu inwestycji to jest wykonanie budynku w stanie „Pod klucz”. Do końca 2020 roku zostanie ogłoszony przetarg zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.

Liczę, że niniejsze wyjaśnienia pokazują w szerszym kontekście sens realizowanego przedsięwzięcia, którym jest nasze  Międzyzdrojskie Centrum Kultury i Usług Administracyjnych.

Mam również nadzieję, że w przyszłości będziemy mieli więcej czasu na udzielenie odpowiedzi, aby mieszkańcy oraz wszyscy, którzy interesują się problemami Międzyzdrojów nie byli dezinformowani.

Wyrażam przekonanie, że rzetelne informacje powinny być pozyskiwane z bezpośredniego źródła, a nie od ludzi, turystów przypadkowo spotkanych na ulicy.

Pozdrawiam,

Mateusz Bobek
Burmistrz Międzyzdrojów

Archiwalna Strona